Les 74

(15 maart)

Er is geen wil dan Die van God.

1. Het idee voor vandaag kan als de centrale gedachte worden beschouwd waarop al onze oefeningen zijn gericht. Gods Wil is de enige Wil. Wanneer je dit hebt ingezien, heb je ingezien dat jouw wil de Zijne is. De overtuiging dat er conflict mogelijk is, is verdwenen. Vrede is in de plaats gekomen van het vreemde idee dat jij door tegenstrijdige doelen wordt verscheurd. Als een uitdrukking van de Wil van God, heb jij geen ander doel dan dat van Hem.

 

2. Er schuilt diepe vrede in het idee van vandaag, en de oefeningen voor vandaag zijn erop gericht die te vinden. Het idee zelf is geheel en al waar. Daarom kan het geen aanleiding tot illusies geven. Zonder illusies is conflict onmogelijk. Laten we proberen dit vandaag in te zien, en de vrede ervaren die dit inzicht brengt.

 

3. Begin de langere oefenperioden met de volgende gedachten enkele malen langzaam te herhalen, met het vaste voornemen te begrijpen wat ze betekenen en ze in je aandacht vast te houden:

 

Er is geen wil dan Die van God. Ik kan niet in conflict zijn.

 

Besteed er dan verscheidene minuten aan om er enkele verwante gedachten aan toe te voegen, zoals:

 

Ik ben in vrede.

Niets kan mij verstoren. Mijn wil is die van God.

Mijn wil en Die van God zijn één.

God wil vrede voor Zijn Zoon.

 

Zorg er in deze beginfase voor dat je alle conflictgedachten die in je denkgeest opduiken, snel aanpakt. Zeg meteen tegen jezelf:

 

Er is geen wil dan Die van God. Deze conflictgedachten betekenen niets.

 

4. Als zich een bepaald conflictgebied aandient wat bijzonder moeilijk op te lossen lijkt, grijp dat dan aan om het speciale aandacht te geven. Denk er kort maar heel concreet over na, stel vast welke perso(o)n(en) en situatie(s) hierbij betrokken zijn, en zeg tegen jezelf:

 

Er is geen wil dan Die van God. Ik deel die met Hem.

Mijn conflicten over _________ kunnen niet werkelijk zijn.

 

5. Sluit je ogen, nadat je op deze manier je denkgeest gezuiverd hebt, en probeer de vrede te ervaren waarop jouw werkelijkheid je recht geeft. Laat je erin verzinken en voel hoe ze jou omsluit. Je zou in de verleiding kunnen komen deze pogingen voor een vorm van afzijdigheid aan te zien, maar het verschil laat zich gemakkelijk ontdekken. Als je succes hebt, zul je een intens gevoel van vreugde en een verhoogde alertheid ervaren, in plaats van een gevoel van sufheid en futloosheid.

 

6. Vreugde is het kenmerk van vrede. Door deze ervaring zul jij weten dat je die hebt bereikt. Als je voelt dat je wegglijdt in afzijdigheid, herhaal dan snel het idee voor vandaag en probeer het opnieuw. Doe dit zo vaak als nodig is. Je zult er zeker bij winnen als je weigert in afzijdigheid te vluchten, zelfs als je de vrede die je zoekt niet ervaart.

 

7. Zeg tegen jezelf in de korte oefenperioden, die je vandaag met regelmatige en van tevoren bepaalde tussenpozen moet doen:

 

Er is geen wil dan Die van God. Vandaag zoek ik Zijn vrede.

 

Probeer dan te vinden wat je zoekt. Het zou goed zijn om hier vandaag elk half uur een minuut of twee aan te besteden, liefst met de ogen dicht.


Toelichting:

Deze les zegt dat het idee voor vandaag als de centrale gedachte kan worden beschouwd waarop al onze oefeningen zijn gericht. (1:1). De Cursus beweert dit ook met betrekking tot ideeën die heel anders lijken te zijn dan dit, bijvoorbeeld: “Er is geen wereld!” (WdI.132.6:2).

 

Al deze ideeën komen neer op wat we “non-dualisme” noemen. Dat wil zeggen: God is de Enige, niets bestaat los van hem en Zijn schepping. Er is geen duivel, geen macht die God bestrijdt, er is niets dat onafhankelijk van Hem bestaat en daardoor in staat is een andere wil te hebben. Dat niets een wil kan hebben die afwijkt van die van God omvat uiteraard ook ons. Als we dit geloven zullen conflicten onze denkgeest verlaten. Want hoe kan de denkgeest in conflict zijn als we geen wil hebben die in conflict kan zijn met Gods wil?

 

Maar hoe zit het dan met onze ervaring dat we dingen willen hebben waarvan we denken dat ze in strijd zijn met wat God wil? Of dat we iets willen doen wat Hij niet wil? Of nog realistischer: de ervaring van het heen en weer geslingerd worden tussen twee tegenstrijdige verlangens? Als er geen wil is dan die van God, hoe is dat dan mogelijk?

 

Het enige antwoord luidt: het is niet mogelijk, tenzij er illusies bij betrokken zijn. “Zonder illusies is conflict onmogelijk” (2:4). Conflicten bestaan alleen tussen illusies. In de werkelijkheid bestaan geen conflicten en de werkelijkheid is evenmin in conflict met illusies:

 

De oorlog tegen jezelf is slechts een veldslag tussen twee illusies, die worstelen om de een van de ander te doen verschillen, in de overtuiging dat de ene die wint waar zal zijn. Er bestaat geen conflict tussen hen en de waarheid (T23.I.6:1-2).

 

De waarheid vecht niet tegen illusies, noch vechten illusies tegen de waarheid. Illusies strijden alleen met zichzelf (T23.I.7:3-4).

 

Als er een wil lijkt te zijn die tegenstrijdig is aan die van God – of die nu buiten of in ons is – zien we illusies. “Er is geen andere wil dan Die van God. Ik kan niet in conflict zijn” (3:2-3). Dit is de waarheid. Ik heb vaak ondervonden dat conflictgedachten in mijn denkgeest gemakkelijk tot rust komen als ik me realiseer dat ze betekenisloos zijn en dat het conflict geen werkelijkheid kan zijn. Er is geen vrede mogelijk als we geloven dat onze denkgeest in conflict kan zijn, maar als we ons realiseren dat we niet in conflict kunnen zijn ervaren we een diepe vrede.

 

Alinea 5 bevat een interessante uitleg over het verschil tussen werkelijke en valse gevoelens van vrede:

 

Als je succes hebt, zul je een intens gevoel van vreugde en een verhoogde alertheid ervaren, in plaats van een gevoel van sufheid en futloosheid (5:4).

 

Tijdens onze pogingen om tot rust te komen en vrede te ervaren, worden we gewaarschuwd om ons niet terug te trekken, maar alert te blijven terwijl we het idee van vandaag herhalen:

 

Je zult er zeker bij winnen als je weigert in afzijdigheid te vluchten, zelfs als je de vrede die je zoekt niet ervaart (6:5).

 

Hieruit kunnen we afleiden dat het beter is ons bewust te zijn van een conflict dan dit te onderdrukken. Als we ons de onwerkelijkheid van het conflict realiseren kunnen we vrede ervaren.


Oefeninstructies:

DOEL

Beseffen dat je niet in conflict kunt zijn omdat jouw wil in werkelijkheid Gods wil is. Ervaren van de vrede die hiervan het gevolg is.

 

OEFENING

Twee keer, tien tot vijftien minuten.

 

  • Zeg: “Er is geen wil dan Die van God. Ik kan niet in conflict zijn”. Herhaal deze zinnen enkele malen langzaam, “met het vaste voornemen te begrijpen wat ze betekenen en ze in je aandacht vast te houden” (3:1).

 

  • Laat vervolgens gedurende enkele minuten verwante gedachten opkomen.

 

  • Wanneer conflictgedachten opkomen, verdrijf deze dan snel door te zeggen: “Er is geen wil dan Die van God. Deze conflictgedachten betekenen niets”. Wanneer een speciaal conflict dat in je leven speelt bij je opkomt, geef dit dan extra aandacht. Stel vast om welke persoon of personen en situatie(s) het gaat en zeg: “Er is geen wil dan Die van God. Ik deel die met Hem. Mijn conflicten over ..... kunnen niet werkelijk zijn”.

 

  • Je denkgeest is nu waarschijnlijk gezuiverd en klaar om naar binnen te keren. De rest van de oefening bestaat uit een meditatie waarin je verzinkt in de vredige plaats waar Gods Wil de jouwe is. Als dat lukt zul je een alerte, vreugdevolle vrede ervaren. Herhaal het idee zo wanneer je gedachten afdwalen.

 

HERHALINGEN

Op regelmatige tijdstippen die je van tevoren bepaalt, bijvoorbeeld elk half uur.

 

  • Zeg: “Er is geen wil dan Die van God. Vandaag zoek ik Zijn vrede”.

 

  • Doe dan, bij voorkeur met gesloten ogen, een korte meditatie, waarin je deze vrede probeert te vinden.

 

OPMERKING

De toelichting in alinea 5 en 6 bevatten belangrijke aanwijzingen voor de meditatievorm van het Werkboek. Neem deze aanwijzingen mee in elke meditatie. Ze waarschuwen je de meditatie niet te gebruiken om de conflicten in je leven te ontvluchten door je terug te trekken in een fantasiewereld en sporen je aan alles te doen wat in je vermogen ligt om een dergelijke terugtrekking te vermijden. Sta jezelf niet toe om weg te zakken in een soezerige pseudovrede, waar mediteren zo gemakkelijk in kan ontaarden. Werkelijke vrede is alert en vreugdevol, niet slaperig en loom. Als je merkt dat je begint weg te glijden, herhaal dan het idee om weer helder te worden. “Doe dit zo vaak als nodig is” (6:4). Het is beter om dit steeds opnieuw te doen en de staat van vrede niet te bereiken, dan “in afzijdigheid te vluchten” (6:5).