Les 115

(25 april)

Voor de herhaling ‘s ochtends en ‘s avonds:

1.  (99) Verlossing is mijn enige functie hier.

 

Mijn functie hier is de wereld alle vergissingen te vergeven die ik heb begaan. Want zo word ik mét heel de wereld daarvan bevrijd.

 

2.  (100) Mijn rol is essentieel voor Gods verlossingsplan.

 

Ik ben essentieel voor Gods plan ter verlossing van de wereld. Want Hij gaf mij Zijn plan opdat ik de wereld zou verlossen.

 

3.    Op het hele uur:

Verlossing is mijn enige functie hier.

 

Op het halve uur:

Mijn rol is essentieel voor Gods verlossingsplan.


Toelichting:

Het is mijn taak de wereld te vergeven voor mijn fouten. Tenzij ik begrijp waar het Tekstboek het over heeft als het onderwijst over projectie, heb ik geen idee wat dit betekent. Elke “zonde” die ik in de buitenwereld zie – zelfs gebeurtenissen zoals terroristische aanslagen – is op een of andere manier een projectie van een oordeel over mezelf. Mijn tegenzin om iets te vergeven of te zien als een vraag om liefde die een liefdevolle, genezende reactie nodig heeft, is een reflectie van de niet-vergevingsgezindheid jegens mezelf.

 

De vorm die ik “daarbuiten” waarneem kan verschoven, veranderd of verdraaid zijn ten opzichte van de vorm van mijn eigen “zonde”, zodat ik deze niet herken. Wat het ego betreft: hoe onherkenbaarder hoe beter. Maar inhoudelijk is het altijd hetzelfde. Ik blaas dan weliswaar geen kinderen op, maar als ik degenen die dit wel doen geen vergeving waard vind, koester ik een geloof in wraak dat ik mezelf nog niet vergeven heb, en is mijn veroordeling van de terroristen een veroordeling van mezelf.

 

Daarom bevrijd ik mijzelf als ik de wereld bevrijd van schuld. Mijn enige functie is vergeven. Niet succesvol zijn in de wereld, niet veranderingen tot stand brengen – alleen vergeven. Pas als ik dit aanvaard kan ik innerlijke vrede bereiken.

 

Het vervullen van mijn functie om te vergeven is essentieel voor het hele proces. Om de wereld haar volmaakte schuldeloosheid te laten vinden moet ik ophouden schuld op haar te laden. Er zijn vandaag mensen om me heen die de behoefte hebben om bevrijd te worden van schuld. Dat is de reden waarom ik hen ontmoet. Het kan lijken alsof ik zaken met hen doe, koop en verkoop, onderwijs, gebroken botten repareer of computers programmeer – maar de werkelijke reden waarom ik hier ben is om de wereld te verlossen, te vergeven, en te bevrijden van schuld.


Oefeninstructies:

DOEL

Een tweede kans om de laatste twintig lessen in praktijk te brengen. Dit zal je helpen om met vastere tred en een sterker vertrouwen verder te gaan (In.12:3).

 

OPMERKING

Probeer de onderstaande instructies zo nauwkeurig mogelijk op te volgen. Als je een oefenperiode mist – een lange of een korte – omdat het niet mogelijk is op de aangegeven tijdstippen te oefenen, belemmert dit je voortgang niet. Maak je daar dus geen zorgen over. Als je echter oefenperioden mist omdat je er niet de tijd voor neemt, vertraagt dit je voortgang wel. Je hebt ze gemist omdat je dacht dat andere dingen je meer op zouden leveren. Zodra je je herinnert dat je oefeningen je alles kunnen bieden (4:5), is het goed om meteen een oefening te doen, als een bevestiging dat verlossing je werkelijke doel is. Wees eerlijk tegen jezelf. Laat “Ik wil niet oefenen” niet doorgaan voor “Ik kan niet oefenen”. Leer onderscheid te maken tussen situaties die werkelijk ongeschikt zijn om te oefenen en situaties waarin je wel zou kunnen oefenen als je dat zou willen.

 

OEFENING

Twee keer, ’s morgens en ’s avonds, gedurende vijf minuten of langer. In het ideale geval zijn dit de eerste en de laatste vijf minuten van de dag.

 

  • Lees de twee ideeën van de dag en de daarbij behorende toelichtingen, en sla ze op in je geheugen.

  • Sluit je ogen en begin na te denken over deze beide ideeën. Laat op de volgende manier verwante gedachten bij je opkomen: Onderzoek je denkgeest op de behoeften, problemen en zorgen in je leven. Laat bij elk daarvan gedachten opkomen die verwant zijn aan de beide ideeën en pas deze toe op de bewuste behoefte, probleem of zorg. Met andere woorden: pas de ideeën creatief toe om de behoefte, het probleem of de zorg te verdrijven.

  • Laat dan de bewuste toepassing los, herhaal de ideeën en laat spontaan verwante gedachten bij je opkomen. Vertrouw daarbij op de natuurlijke wijsheid van je denkgeest, wat een belangrijk thema is in deze derde herhaling. Span je niet in, laat de gedachten vanzelf opkomen. Ze hoeven niet rechtstreeks verwant te zijn aan de ideeën, maar ze mogen er ook niet mee in strijd zijn. Als je gedachten afdwalen, of er niets meer bij je opkomt, herhaal de ideeën dan en probeer het opnieuw.

  • Als je dit hebt geprobeerd maar het voor jou niet werkt, kan de volgende, meer gestructureerde versie behulpzaam zijn:

 

 

  1. Laat een behoefte, probleem of zorg bij je opkomen en benoem dit concreet, bijvoorbeeld: “Ik zie mijn conflict met ..... (naam) als een probleem”.
  2. Herhaal één of beide ideeën van de dag. Bijvoorbeeld: “Ik ben geest”.
  3. Onderzoek, terwijl je dit doet, of er enig inzicht bij je opkomt met betrekking tot de behoefte, het probleem of de zorg waar je het idee op toepast. Bijvoorbeeld: “Als geest kan ik niet gekwetst worden. Ik ben volkomen onkwetsbaar”.
  4. Ga door met het op laten komen van dergelijke verwante gedachten, of ga verder met de volgende behoefte, probleem of zorg.

 

HERHALINGEN

Elk uur en elk half uur, gedurende een moment.

 

  • Herhaal de ideeën van de dag: het eerste op het volle uur, het tweede op het halve uur.
  • Sta je denkgeest toe om gedurende een moment te rusten in stilte en vrede.
  • Probeer het idee daarna in gedachten te houden, klaar om te gebruiken als antwoord op verleidingen.

 

ANTWOORD OP VERLEIDINGEN

Herhaal het idee dat je het laatst hebt gebruikt zodra je vrede verstoord dreigt te raken. Door dit idee toe te passen op alles wat er die dag gebeurt maak je al die gebeurtenissen heilig.

 

OPMERKING

De korte oefenperioden (de herhalingen om het half uur) en het antwoord op verleidingen zijn even belangrijk als de lange oefenperioden. Door de herhalingen over te slaan pas je datgene, wat je in de ochtend- en avondoefening hebt geleerd, niet toe op je leven, waar je juist de geweldige uitwerking ervan kunt ervaren. Laat dit niet onbenut (10:1). Versterk het geleerde elk half uur en leg de ideeën daarna niet naast je neer (11:3). Houd ze klaar voor gebruik als antwoord op alle kleine verstoringen van je vrede. Op deze manier smeed je een ononderbroken keten van je lange oefenperioden naar alle dagelijkse beslommeringen.