Les 132
(12 mei)
Ik bevrijd de wereld van al wat ik haar heb toegedacht.
1. Wat anders houdt de wereld in ketenen gevangen dan jouw overtuigingen? En wat anders kan de wereld verlossen dan jouw Zelf? Geloof is werkelijk krachtig. De kracht van de gedachten die jij eropna houdt is enorm, en illusies zijn even sterk in hun gevolgen als de waarheid dat is. Een krankzinnige denkt dat de wereld die hij ziet werkelijk is en twijfelt er niet aan. Evenmin kan hij daarvan worden afgebracht door de gevolgen van zijn gedachten in twijfel te trekken. Pas wanneer hun bron in twijfel wordt getrokken gloort voor hem eindelijk de hoop op vrijheid.
2. Toch is verlossing makkelijk te bereiken, want ieder is vrij zijn denken te veranderen, en al zijn gedachten veranderen mee. Nu is de bron van alle gedachten verschoven, want je denken veranderen betekent dat je de bron hebt veranderd van alle ideeën die je bedenkt, ooit bedacht hebt of nog bedenken zult. Je maakt het verleden vrij van wat je eerder hebt gedacht. Je maakt de toekomst vrij van alle oeroude gedachten van een zoeken naar wat jij niet vinden wilt.
3. Het heden is nu de enige tijd die overblijft. Hier in het heden wordt de wereld bevrijd. Want zodra jij toelaat dat het verleden opgeheven wordt en je de toekomst van je oeroude angsten bevrijdt, vind je ontsnapping en schenk je die aan de wereld. Jij hebt de wereld tot slaaf gemaakt met al je angsten, je twijfels en misère, je pijn en tranen; en al je ellende drukt op haar en maakt de wereld tot gevangene van je overtuigingen. Ze wordt overal getroffen door de dood omdat jij in je denkgeest de bittere gedachten aan de dood vasthoudt.
4. De wereld op zichzelf is niets. Jouw denkgeest moet er betekenis aan geven. En wat jij erin aanschouwt zijn jouw wensen, die je ten tonele hebt gevoerd zodat jij ernaar kunt kijken en kunt denken dat ze werkelijk zijn. Misschien denk je dat jij de wereld niet hebt gemaakt, maar met tegenzin bent gekomen naar wat al was gemaakt en beslist niet stond te wachten tot jouw gedachten er betekenis aan gaven. Maar feitelijk heb je toen je kwam, precies gevonden wat je zocht.
5. Er is geen wereld los van wat jij wenst, en hierin ligt jouw uiteindelijke bevrijding. Verander slechts je denken over wat je wilt zien en heel de wereld zal onvermijdelijk in overeenstemming hiermee veranderen. Ideeën verlaten hun bron niet. Dit centrale thema wordt in het tekstboek vaak vermeld en moet in gedachten worden gehouden, wil je de les van vandaag begrijpen. Het is geen trots die jou zegt dat jij de wereld die je ziet, gemaakt hebt, en dat ze verandert als jij je denken verandert.
6. Maar het is trots die beweert dat je in een wereld gekomen bent die volledig los van jou staat, ontoegankelijk voor wat jij denkt en volkomen afgezonderd van wat jij toevallig denkt dat ze is. Er is geen wereld! Dit is de kerngedachte die de cursus probeert te onderwijzen. Niet ieder is bereid dit te aanvaarden en ieder moet zo ver gaan als hij zich kan laten leiden langs de weg die hem naar de waarheid voert. Hij zal terugkeren en weer verder gaan, of misschien een tijdje ervoor terugwijken en terugkeren eens weer.
7. Maar genezing is het geschenk van hen die bereid zijn te leren dat er geen wereld is en die les nu kunnen aanvaarden. Hun bereidheid zal hun de les aanreiken in een vorm die zij kunnen begrijpen en herkennen. Sommigen zien die plotseling in hun stervensuur en staan op om haar te onderwijzen. Anderen vinden haar in een ervaring die niet van deze wereld is, en die hun laat zien dat de wereld niet bestaat, want wat zij aanschouwen moet wel de waarheid zijn, en toch weerspreekt dat duidelijk deze wereld.
8. En sommigen zullen haar in deze cursus vinden en in de oefeningen die we doen vandaag. Het idee van vandaag is waar omdat de wereld niet bestaat. En als ze inderdaad het product van je eigen verbeelding is, dan kun jij haar bevrijden van alle dingen die je haar ooit hebt toegedacht, louter door al de gedachten te veranderen die haar die uiterlijke verschijningsvormen hebben verleend. De zieken worden genezen zodra jij alle gedachten over ziekte loslaat, en de doden verrijzen zodra jij gedachten over leven de plaats laat innemen van alle gedachten die jij ooit hebt gehad over de dood.
9. Een les die al eens eerder werd herhaald, moet nu opnieuw worden benadrukt, want ze bevat de solide grondslag voor het idee van vandaag. Jij bent zoals God jou geschapen heeft. Er is geen plaats waar jij kunt lijden, en geen tijd die verandering kan brengen in jouw eeuwige staat. Hoe kan een wereld van tijd en plaats bestaan, als jij blijft zoals God jou geschapen heeft?
10. Wat is de les voor vandaag anders dan een andere manier om te zeggen dat jouw Zelf kennen de verlossing van de wereld inhoudt? De wereld bevrijden van elk soort pijn betekent alleen je denken over jezelf veranderen. Er is geen wereld los van jouw ideeën, want ideeën verlaten nooit hun bron, en jij houdt in je denkgeest de wereld in gedachten in stand.
11. Maar als jij bent zoals God jou geschapen heeft, kun jij niet los van Hem denken, noch maken wat niet Zijn tijdloosheid en Liefde deelt. Zijn deze eigen aan de wereld die jij ziet? Schept ze zoals Hij? Tenzij ze dat doet, is ze niet werkelijk, en kan überhaupt niet zijn. Als jij werkelijk bent, is de wereld die jij ziet onwaar, want Gods schepping is in elk opzicht anders dan de wereld. En zoals het Zijn Gedachte was waardoor jij werd geschapen, zo zijn het jouw gedachten die haar hebben gemaakt en die haar moeten vrijmaken, opdat je de Gedachten mag kennen die jij deelt met God.
12. Bevrijd de wereld! Jouw werkelijke scheppingen wachten op deze bevrijding om jou vaderschap te geven, niet van illusies maar in waarheid zoals God. God deelt Zijn Vaderschap met jou, die Zijn Zoon bent, want Hij maakt geen onderscheid tussen wat Hijzelf is en wat nog steeds Hijzelf is. Wat Hij schept staat niet los van Hem, en nergens eindigt de Vader en begint de Zoon als iets afzonderlijk van Hem.
13. Er is geen wereld, omdat ze een gedachte is los van God, gemaakt om de Vader en de Zoon te scheiden, en een deel van God Zelf weg te breken en zo Zijn Heelheid te vernietigen. Kan een wereld die voortkomt uit dit idee, werkelijk zijn? Kan ze ergens zijn? Ontken illusies, maar aanvaard de waarheid. Ontken dat jij een schaduw bent, die kortstondig op een stervende wereld is geworpen. Bevrijd je denkgeest en je zult naar een bevrijde wereld kijken.
14. Vandaag is ons doel de wereld te bevrijden van alle loze gedachten die we ooit over haar en over alle levende wezens die wij daarin zien, hebben gehad. Ze kunnen er niet zijn. Evenmin als wij. Want wij verblijven, samen met hen, in de woning die onze Vader voor ons heeft gereedgemaakt. En wij, die zijn zoals Hij ons geschapen heeft, willen de wereld vandaag van elk van onze illusies losmaken, opdat wij vrij zullen zijn.
15. Begin de perioden van vijftien minuten, waarin we vandaag twee keer oefenen, als volgt:
Ik, die blijf zoals God mij geschapen heeft, wil de wereld bevrijden van al wat ik haar heb toegedacht. Want ik ben werkelijkheid omdat de wereld dat niet is, en ik wil mijn eigen werkelijkheid kennen.
Rust dan alleen maar, alert, maar zonder inspanning, en laat in stilte je denken zo worden veranderd dat de wereld wordt bevrijd, samen met jou.
16. Je hoeft niet te merken dat er genezing optreedt bij vele broeders in verre delen van de wereld, alsook bij hen die jij dichtbij je ziet, wanneer jij deze gedachten uitzendt om de wereld te zegenen. Maar je zult je eigen bevrijding voelen, hoewel je misschien vooralsnog niet volledig begrijpt dat jij nooit alleen kunt worden bevrijd.
17. Vermeerder heel de dag door de vrijheid die via jouw ideeën naar heel de wereld wordt gezonden, en zeg telkens wanneer je ertoe verleid wordt de macht van jouw simpele verandering van denken te ontkennen:
Ik bevrijd de wereld van al wat ik haar heb toegedacht en kies in plaats daarvan mijn eigen werkelijkheid.
Toelichting:
Deze les zegt dat ik, door mijn denken te veranderen, de kracht bezit om de wereld te verlossen van alles wat ik dacht dat ze was. Dit is gebaseerd op de misschien wel meest verrassende bewering in de Cursus:
Er is geen wereld! Dit is de kerngedachte die de cursus probeert te onderwijzen (6:2-3).
Niet iedereen is klaar om dit idee te accepteren, hoewel er ook wordt gezegd dat we het uiteindelijk allemaal zullen accepteren. Ik denk overigens dat die acceptatie vele levens kan duren en dat we ongetwijfeld al door veel levens heen zijn gegaan om te komen waar we nu zijn. Dit is echter mijn persoonlijke mening, niet die van de Cursus.
De eerste alinea zegt dat een krankzinnige de gevolgen van zijn gedachten niet in twijfel trekt (1:5-6). Vanuit het perspectief van de Cursus is de wereld het gevolg van onze gedachten. Om uiteindelijk te kunnen begrijpen dat er geen wereld is, helpt het niet om de werkelijkheid van de wereld te betwijfelen. Dat is een vruchteloze benadering, even vruchteloos als de poging een krankzinnige ervan te overtuigen dat zijn hallucinaties niet echt zijn. De benadering die wel vrucht draagt is de bron in twijfel te trekken, dat wil zeggen: de gedachten die de hallucinaties veroorzaken:
Verander slechts je denken over wat je wilt zien en heel de wereld zal onvermijdelijk in overeenstemming hiermee veranderen (5:2).
Als we beginnen genezende gedachten door ons heen te laten stromen, openen we onszelf om de les te leren. Onze bereidheid zal ons de les aanreiken in een vorm die wij kunnen begrijpen en herkennen (7:2).
De focus ligt dus niet op het ontkennen van de werkelijkheid van de wereld, maar op het openen van onze denkgeest, zodat we de wereld die we zien kunnen genezen. Door dat te doen zullen we ervaringen krijgen die ons ervan overtuigen dat de wereld niet zo werkelijk is als we dachten. Misschien ondervinden we een bijna-dood ervaring, of een ervaring van verlichting, die ons een onweerlegbare werkelijkheid laat zien, die in tegenspraak is met alles wat we tot op dat moment voor werkelijk hielden. Misschien krijgen we vandaag, tijdens het oefenen, zo’n ervaring die ons doet ontwaken.
De onwerkelijkheid van de wereld begint te dagen wanneer we de werkelijkheid van ons Zelf beginnen te begrijpen: Jouw Zelf kennen houdt de verlossing van de wereld in (10:1). Aangezien we zijn zoals God ons geschapen heeft, kan wat ons lijkt te veranderen niet bestaan, niet werkelijk zijn. Er kan geen plaats zijn waar we kunnen lijden, er kan geen tijd zijn die ons verandert. De wereld is niet meer dan het gevolg van onze gedachten: “Jij houdt in je denkgeest de wereld in gedachten in stand” (10:3). Wanneer we ontdekken wat we werkelijk zijn, door liefde toe te staan genezend door ons heen te stromen, realiseren we ons:
Als jij werkelijk bent, is de wereld die jij ziet onwaar, want Gods schepping is in elk opzicht anders dan de wereld (11:5).
We bevrijden de wereld van wat wij dachten dat ze was door onze eenheid met God te aanvaarden en ons te realiseren dat de wereld, zoals wij haar zien, niet werkelijk kan zijn, omdat ze Zijn waarheid niet weerspiegelt:
Wat Hij schept staat niet los van Hem, en nergens eindigt de Vader en begint de Zoon als iets afzonderlijk van Hem (12:4).
Bevrijden van de wereld betekent haar genezen. In de meditatie van vandaag zenden we onze gedachten uit om de wereld te zegenen (16:1). “Ik bevrijd de wereld” betekent dat we genezing uitbreiden naar de hele wereld, dat we haar bevrijden van lijden, haar schuld vergeven, haar ziekte genezen en alle wraakgedachten van haar wegnemen.
Het vervullen van onze taak als verlosser van de wereld openbaart ons Zelf aan ons en transformeert onze gedachten – en daarmee de wereld die er het gevolg van is. Dit is “de macht van jouw simpele verandering van denken” (17:1).
Oefeninstructies:
DOEL
Bevrijden van de wereld van alles wat je hebt gedacht over haar en over alle levende wezens die je daarin ziet, opdat je vrij zult zijn (14:1,5).
OEFENING
Twee keer vijftien minuten.
Begin met te zeggen: “Ik, die blijf zoals God mij geschapen heeft, wil de wereld bevrijden van al wat ik haar heb toegedacht. Want ik ben werkelijkheid omdat de wereld dat niet is, en ik wil mijn eigen werkelijkheid kennen”.
De rest van de oefening is een meditatie, waarin we onze denkgeest tot rust laten komen, “alert, maar zonder inspanning” (15:4). We trekken onze denkgeest terug van zijn gerichtheid op de uiterlijke wereld naar het rustige centrum in ons binnenste, waar we rusten, waar onze gedachten worden getransformeerd, en waar we onze ware Identiteit ervaren.
ANTWOORD OP VERLEIDINGEN
Telkens als je gelooft dat jouw gedachten niet de macht hebben om de verontrustende omstandigheden, die je om je heen ziet, te veranderen, zeg dan: “Ik bevrijd de wereld van al wat ik haar heb toegedacht en kies in plaats daarvan mijn eigen werkelijkheid”. Realiseer je dat je met deze woorden de macht van je denkgeest vrijmaakt om de wereld te bevrijden en de bevrijding, die je in je langere oefenperioden hebt geschonken, uitbreidt.
OPMERKING
Misschien ervaar je je eigen bevrijding, maar realiseer je je niet dat jouw bevrijding de hele wereld bevrijdt en vele broeders, ver weg en dichtbij, genezing brengt.