Les 19

(19 januari)

Ik ben niet de enige die de gevolgen ervaart van mijn gedachten.

1. Het idee van vandaag is natuurlijk de reden waarom jouw manier van zien niet alleen op jou invloed heeft. Je zult opmerken dat de ideeën die verband houden met denken soms voorafgaan aan die met betrekking tot waarnemen, terwijl op andere momenten de volgorde omgekeerd is. De reden daarvoor is dat de volgorde niet uitmaakt. Denken en de resultaten daarvan zijn in feite gelijktijdig, want oorzaak en gevolg zijn nooit gescheiden.

 

2. We beklemtonen vandaag opnieuw het feit dat denkgeesten verbonden zijn. In het begin is dit idee zelden helemaal welkom, want het lijkt een enorm gevoel van verantwoordelijkheid met zich mee te brengen, en kan zelfs beschouwd worden als een ‘inbreuk op je privacy’. Toch is het een feit dat er geen privé-gedachten bestaan. Ondanks je aanvankelijke weerstand tegen dit idee zul je uiteindelijk begrijpen dat dit wel waar moet zijn, wil verlossing überhaupt mogelijk zijn. En verlossing moet mogelijk zijn, want het is de Wil van God.

 

3. Het gedachtenonderzoek van ongeveer een minuut dat de oefeningen van vandaag vragen, moet met gesloten ogen worden uitgevoerd. Herhaal eerst het idee van vandaag en onderzoek dan je denkgeest zorgvuldig op de gedachten die er op dat moment in aanwezig zijn. Noem ze elk, terwijl je ze in ogenschouw neemt, naar de hoofdpersoon of het hoofdthema erin en zeg, terwijl je ze aldus in je aandacht vasthoudt:

 

Ik ben niet de enige die de gevolgen ervaart van deze gedachte over _________.

 

4. Inmiddels moet de noodzaak om de onderwerpen voor de oefenperioden met zo min mogelijk onderscheid te kiezen, je wel heel vertrouwd zijn en daarom zal dit niet meer elke dag worden herhaald, hoewel het af en toe nog als geheugensteuntje wordt vermeld. Maar vergeet niet dat het willekeurig kiezen van onderwerpen voor alle oefenperioden steeds essentieel blijft. Het ontbreken van een rangorde in dit verband zal je uiteindelijk de betekenis van het ontbreken van een rangorde bij wonderen laten inzien.

 

5. Afgezien van de toepassing van het idee van vandaag ‘naar behoefte’, zijn tenminste drie oefenperioden vereist, waarvan de tijdsduur, indien nodig, kan worden bekort. Probeer er niet meer dan vier.


Toelichting:

De vorige les ging over zien, deze gaat over denken.

Denken en de resultaten daarvan zijn in feite gelijktijdig, want oorzaak en gevolg zijn nooit gescheiden” (1:4). Denken is oorzaak, zien is gevolg en ze vinden gelijktijdig plaats. Een voetbal die door je raam vliegt is de oorzaak van gebroken glas, maar wat gebeurt het eerst? Het raken van het glas door de voetbal of het breken van het glas? Het is duidelijk dat beide tegelijk gebeuren.

 

Zo is het ook met denken en zien. Wanneer we denken nemen we waar. Het is deze gelijktijdigheid die het zo moeilijk maakt om gedachten als oorzaak te zien. Daarom is het voor het ego vrij eenvoudig om het trucje uit te halen van het omdraaien van oorzaak en gevolg, zodat we geloven dat wat we zien de oorzaak is van wat we denken. Maar zo werkt het niet.

 

Het idee dat denkgeesten verbonden zijn is opwindend, maar ook, vooral in het begin, bedreigend. We hebben gedachten die we niet willen delen, maar er bestaan geen privé-gedachten (2:3). Mijn zogenaamde privé-gedachten beïnvloeden alles en iedereen, net zoals elke gedachte die mijn denkgeest binnenkomt mij beïnvloedt. Dit idee kan zeer verontrustend zijn, maar deze les leert ons dat we, ondanks onze weerstand, uiteindelijk zullen begrijpen dat het idee van verbonden denkgeesten, waarin geen gedachte privé is, onvermijdelijk is, “wil verlossing überhaupt mogelijk zijn” (2:4).

 

Er wordt niet uitgelegd waarom het onvermijdelijk is, maar er wordt wel gezegd dat het niet lang zal duren voordat we het allemaal op deze manier zullen zien.

 

Laten we hier even over nadenken.

Wanneer andere denkgeesten gescheiden zijn van de mijne, dan zijn er ook veel verschillende belangen. Dat plaatst me in een positie waarin ik het moet opnemen tegen de hele wereld, ik in mijn eentje tegen het universum. Hoe kan ik vrij zijn van angst, wanneer ik denk dat boosaardige krachten buiten mezelf zich elk moment tegen mij kunnen keren en mij kunnen aanvallen?

 

Als denkgeesten echter verbonden zijn en mijn gedachten gevolgen hebben voor deze ene, verenigde denkgeest, is verlossing mogelijk. Dan is één keuze voor vrede voldoende om vrede te schenken aan de gehele denkgeest. Ik ben niet het gevolg van de wereld, de wereld is het gevolg van mij. Ik ben in staat om te kiezen. Ik kan vrede kiezen voor de gehele denkgeest. Dit is de manier waarop ik, in de zienswijze van de Cursus, de verlosser van de wereld kan worden.

 

Laat me dan besluiten om vandaag voor vrede te kiezen, voor genezing en voor vergeving. Nu ik begin te beseffen dat ik niet de enige ben die de gevolgen ervaart van mijn gedachten, zal ik zorgvuldiger omgaan met wat ik denk. En als ik daar zorgvuldiger mee omga begin ik mijzelf, en daarmee de wereld, te genezen.


Oefeninstructies:

DOEL

Leren dat alle denkgeesten verbonden zijn. Hoewel dit idee in eerste instantie onwelkom kan zijn, moet het wel waar zijn, omdat verlossing anders niet mogelijk zou zijn.

 

OEFENING

Drie of vier keer (in elk geval drie), gedurende ongeveer een minuut (korter als dat nodig is).

 

  • Sluit je ogen en herhaal het idee.
  • Onderzoek je denkgeest zorgvuldig op gedachten die er nu in aanwezig zijn. Houd elke gedachte even vast terwijl je zegt: “Ik ben niet de enige die de gevolgen ervaart van deze gedachte over..... (naam van de persoon of de situatie waar je aan denkt)”.

 

OPMERKING

De les van vandaag bevat de laatste belangrijke aanwijzingen over een thema dat inmiddels zeer vertrouwd is: de noodzaak om geen onderscheid te maken maar willekeurig te zijn in het kiezen van de onderwerpen waarmee je oefent. De lessen hebben ons daar keer op keer op gewezen (behalve les 8, 13 en 14) en in deze les kondigt de auteur aan dat hij dit niet langer zal beklemtonen. Niet omdat het niet meer relevant is, maar omdat hij verwacht dat we dit nu wel weten. Hij verwacht dat we deze manier van oefenen bij alle komende lessen zullen toepassen. Hij legt ook uit waarom dit zo belangrijk is. Als we in staat zijn om dit idee even gemakkelijk toe te passen op het lichaam van onze partner als op een vlek in het vloerkleed, zullen we uiteindelijk ook in staat zijn om kanker even gemakkelijk te genezen als een verkoudheid.

 

ANTWOORD OP VERLEIDINGEN

Je kunt het idee vandaag toepassen als antwoord op elke ongewenste gedachte. Het besef dat deze gedachte iedereen beïnvloedt zal je helpen om haar los te laten.