Les 151
(31 mei)
Alle dingen zijn een weerklank van de Stem namens God.
1. Niemand kan oordelen op grond van onvolledig bewijs. Zoiets is geen oordeel. Het is slechts een mening die op onwetendheid en twijfel berust. De schijnbare zekerheid ervan is slechts een dekmantel voor de onzekerheid die ze verbergen wil. Ze heeft een irrationele verdediging nodig omdat ze irrationeel is. En haar verdediging schijnt sterk, overtuigend, en vrij van elke twijfel vanwege alle twijfel die daaronder ligt.
2. Je schijnt niet te twijfelen aan de wereld die jij ziet. Je trekt niet echt in twijfel wat jou via de ogen van het lichaam wordt getoond. Noch vraag jij je af waarom je het gelooft, ook al heb je lang geleden reeds geleerd dat jouw zintuigen inderdaad bedrieglijk zijn. Dat je hun weergave tot in detail gelooft is des te vreemder, wanneer je even tijd neemt je te herinneren hoe vaak ze inderdaad onbetrouwbare getuigen zijn geweest! Waarom zou je er zo blindelings op vertrouwen? Waarom anders dan vanwege onderliggende twijfel, die jij met vertoon van zekerheid verbergen wilt?
3. Hoe kun je oordelen? Jouw oordeel stoelt op dat waarvan je zintuigen getuigen. Toch was er nooit valser getuigenis. Maar hoe beoordeel je anders de wereld die jij ziet? Je hecht een aandoenlijk geloof aan wat jouw ogen en oren weergeven. Je meent dat je vingers de werkelijkheid betasten, en zich om de waarheid sluiten. Dit is een gewaarwording die je begrijpt en die jij voor werkelijker houdt dan dat waarvan de eeuwige Stem namens God Zelf getuigt.
4. Kun je dit oordelen noemen? Jou is vaak dringend aangeraden je van elk oordeel te onthouden, niet omdat het een recht is dat jou moet worden ontzegd. Je kunt niet oordelen. Je kunt slechts de oordelen van het ego geloven, die stuk voor stuk onjuist zijn. Het richt je zintuigen zorgvuldig, om te bewijzen hoe zwak je bent, hoe hulpeloos en bang, hoe bezorgd om verdiende straf, hoe zwart van zonden, hoe beklagenswaardig in je schuld.
5. Het verkondigt dat dit ding waarvan het spreekt, en dat het altijd nog verdedigen wil, dat jij dat bent. En jij gelooft met koppige zekerheid dat dit zo is. Toch blijft daaronder de verborgen twijfel schuilgaan dat het ego zelf niet gelooft wat het jou met zo’n overtuiging als de werkelijkheid toont. Alleen zichzelf veroordeelt het. In zichzelf ziet het de schuld. Het is zijn eigen wanhoop die het in jou ziet.
6. Hoor zijn stem niet. De getuigen die het zendt om jou te bewijzen dat zijn kwaad het jouwe is, zijn vals, en spreken met stelligheid over iets wat ze niet weten. Jij vertrouwt ze blind omdat je niet graag deel hebt aan de twijfels die hun heer niet geheel bedwingen kan. Jij gelooft dat het twijfelen aan zijn vazallen gelijkstaat aan het twijfelen aan jezelf.
7. Toch moet je leren dat twijfelen aan hun bewijsmateriaal de weg zal vrijmaken om jezelf te herkennen, en zo alleen de Stem namens God de Oordelaar te laten zijn over wat waard is door jou te worden geloofd. Hij zal jou niet zeggen dat je broeder beoordeeld moet worden naar wat jouw ogen in hem zien, de mond van zijn lichaam tot jouw oren spreekt, of de aanraking van jouw vingers over hem vertelt. Hij schenkt geen aandacht aan zulke nietszeggende getuigen die slechts valse getuigenis afleggen over Gods Zoon. Hij merkt alleen op wat God liefheeft, en in het heilig licht van wat Hij ziet, vervliegen alle dromen van het ego over wat jij bent ten overstaan van de pracht die Hij aanschouwt.
8. Laat Hem de Oordelaar zijn van wat jij bent, want Hij heeft zekerheid waarin geen plaats voor twijfel is, omdat ze berust op een Zekerheid zo groot dat twijfel voor Haar aangezicht alle betekenis verliest. Christus kan niet twijfelen aan Zichzelf. De Stem namens God kan Hem alleen maar eer betuigen en zich verheugen in Zijn volmaakte, eeuwigdurende zondeloosheid. Wie Hij geoordeeld heeft kan alleen maar lachen om schuld, en wil niet langer met het speelgoed van de zonde spelen; hij slaat geen acht op de getuigen van het lichaam ten overstaan van de verrukking om Christus’ heilige gelaat.
9. En zo oordeelt Hij jou. Aanvaard Zijn Woord over wat jij bent, want Hij getuigt van de schoonheid van jouw schepping en van de Denkgeest wiens Gedachte jouw werkelijkheid schiep. Wat voor betekenis kan het lichaam hebben voor Hem die de heerlijkheid kent van de Vader en de Zoon? Wat voor fluisteringen van het ego kan Hij horen? Wat zou Hem ervan kunnen overtuigen dat jouw zonden werkelijkheid zijn? Laat Hem eveneens de Oordelaar zijn van alles wat er in deze wereld schijnbaar met jou gebeurt. Zijn lessen zullen maken dat jij de kloof tussen illusies en de waarheid overbruggen kunt.
10. Hij zal alle geloof wegnemen dat jij hebt gesteld in pijn, onheil, lijden en verlies. Hij geeft jou een visie die aan deze gruwelijke verschijningsvormen voorbij kan zien en het zachtmoedige gelaat van Christus in elk daarvan aanschouwen kan. Je zult er niet langer aan twijfelen dat jou alleen het goede ten deel kan vallen – jij die door God wordt bemind – want Hij zal alle gebeurtenissen beoordelen, en jou de enige les onderwijzen die ze alle bevatten.
11. Hij zal de elementen eruit kiezen die de waarheid vertegenwoordigen, en die aspecten negeren die slechts de afspiegeling van ijdele dromen zijn. En Hij zal alles wat jij ziet en al wat voorvalt, iedere omstandigheid en elke gebeurtenis die jou op enige manier lijkt te treffen, opnieuw interpreteren vanuit Zijn ene referentiekader, volkomen eenduidig en zeker. En jij zult de liefde achter de haat, de bestendigheid in de verandering, het zuivere in de zonde, en niets dan de zegen van de Hemel over de wereld zien.
12. Dit is jouw opstanding, want je leven maakt geen deel uit van wat jij ook maar ziet. Het staat buiten het lichaam en de wereld, gaat elke getuige van onheiligheid voorbij en bevindt zich binnen het Heilige, heilig als het Heilige zelf. In alles en iedereen wil Zijn Stem tot jou spreken over niets anders dan jouw Zelf en je Schepper, die één met Hem is. Zo zul je in alles het heilig gelaat van Christus zien, en in alles geen andere klank vernemen dan de weerklank van Gods Stem.
13. We oefenen woordeloos vandaag, behalve bij het begin van de tijd die we doorbrengen met God. We leiden deze perioden in met een enkele langzame herhaling van de gedachte waarmee deze dag begint. En dan slaan we onze gedachten gade, en doen in stilte een beroep op Hem die er de elementen van waarheid in ziet. Laat Hem elke gedachte die in je denkgeest opkomt op waarde schatten, de droomelementen eruit wegnemen, en ze weer teruggeven als zuivere ideeën die niet in tegenspraak zijn met de Wil van God.
14. Geef Hem jouw gedachten, en Hij zal ze teruggeven als wonderen die vol vreugde de heelheid en het geluk verkondigen die God wil voor Zijn Zoon, als blijk van Zijn eeuwige Liefde. En terwijl elke gedachte aldus wordt getransformeerd, neemt ze geneeskracht in zich op van de Denkgeest die er de waarheid in heeft gezien, en niet is misleid door wat valselijk eraan werd toegevoegd. Elk spoortje fantasie is verdwenen. En wat overblijft is samengevoegd tot een volmaakte Gedachte die overal haar volmaaktheid schenkt.
15. Besteed op deze wijze vijftien minuten als je wakker wordt, en geef er van harte nog eens vijftien voor je slapen gaat. Jouw dienaarschap begint wanneer al je gedachten gezuiverd zijn. Zo wordt je geleerd de Zoon van God de heilige les van zijn heiligheid te onderwijzen. Niemand kan nalaten te luisteren wanneer jij de Stem namens God eer hoort bewijzen aan Gods Zoon. En iedereen zal de gedachten met jou delen die Hij in jouw denkgeest opnieuw heeft vertaald.
16. Dit is jouw Paasfeest. En zo leg je het geschenk van sneeuwwitte lelies op de wereld, ter vervanging van wat van zonde en van dood getuigt. Door jouw gedaanteverandering* is de wereld verlost en vreugdevol van schuld bevrijd. Nu heffen we blij en dankbaar onze verrezen denkgeest op tot Hem die ons onze innerlijke gezondheid teruggegeven heeft.
17. En elk uur zullen we Hem gedenken die verlossing en bevrijding is. Terwijl we dankzeggen verenigt de wereld zich met ons en aanvaardt ze blij onze heilige gedachten, die de Hemel gecorrigeerd heeft en zuiver heeft gemaakt. Nu is ten langen leste ons dienaarschap begonnen, om het blijde nieuws de wereld rond te dragen dat waarheid geen illusies kent, en dat de vrede van God, door ons heen, aan iedereen toebehoort.
* * *
* Hier wordt hetzelfde woord gebruikt als waarmee in Mt.17:2 de gedaantee verandering, of transfiguratie, van Jezus wordt aangeduid.
Toelichting:
De wereld zoals wij die zien lijkt onophoudelijk te getuigen van afscheiding, zonde, dood, haat en de vergankelijke aard van alles. De wereld gezien met de visie van Christus, zoals de Heilige Geest haar ziet, getuigt van waarheid, eenheid, heiligheid, leven, liefde en de eeuwige aard van alles. In alles weerklinkt de Stem van God, altijd, maar wij horen het niet. Wij horen onophoudelijk de stem van het ego. Niets staat méér met elkaar in contrast dan deze twee zienswijzen. Waarom hebben we zo’n voorkeur voor de zienswijze van het ego?
Het eerste deel van deze les legt uit dat wij de wereld zien als werkelijk, omdat we daar diep in onszelf juist twijfel over voelen maar deze twijfel niet onder ogen willen zien. Ze vraagt ons naar het feit te kijken dat het ego wel erg ver gaat in zijn koppige drang om ons te laten geloven dat wat onze ogen zien en onze oren horen volkomen betrouwbaar is. Hoewel we uit ervaring weten dat onze zintuigen ons vaak bedriegen en onze oordelen vaak de plank mis slaan, blijven we er tot in detail in geloven. We zijn elke keer weer verbaasd, wanneer we ontdekken dat wat we voor waar hielden niet waar blijkt te zijn, ook al hebben we dit al talloze keren ervaren. Daarom wordt in deze les de vraag gesteld:
Waarom zou je er zo blindelings op vertrouwen? Waarom anders dan vanwege onderliggende twijfel, die jij met vertoon van zekerheid verbergen wilt? (2:5-6).
Het is zoals de zin uit Shakespeare’s Hamlet: “De dame protesteert teveel, lijkt mij”. Het gaat om het gedrag van iemand die haar twijfels probeert te overschreeuwen met protesten van absolute zekerheid. Voor de Heilige Geest is onze “absolute zekerheid” met betrekking tot de werkelijkheid van de wereld, dus juist het bewijs van onze onzekerheid. We zijn zeker, zelfs wanneer het onredelijk is om zeker te zijn, en dat is een zeker bewijs van verborgen onzekerheid.
Als student van Een cursus in wonderen zijn we inmiddels gewend aan het idee dat we onze schuld en boosheid op anderen projecteren. Nu introduceert de Cursus het idee dat het ego zich ook op onszelf projecteert. Het ego twijfelt. Het ego veroordeelt zichzelf. Het ego voelt schuld. Het ego is wanhopig (5:1-6). Maar het projecteert dit alles op ons en probeert ons ervan te overtuigen “dat zijn kwaad het jouwe is” (6:2). Het haalt dit trucje met ons uit door ons de wereld door zijn ogen te laten zien en de dingen van de wereld aan ons voor te stellen als getuigen van onze slechtheid, onze schuld, onze twijfel, en onze wanhoop. Het ego zet alles op alles om ons de wereld op zijn manier te laten zien, omdat dit bewijst dat we identiek zijn aan hem. Het laat ons bijvoorbeeld onze spirituele vorderingen evalueren om ons te laten ontdekken dat we niet gevonden hebben wat we willen, wat ons wanhopig maakt. Waarom? Omdat het ego zelf wanhopig is. Het weet, zonder dit toe te geven, dat het gaat verliezen. Dit is de reden waarom we zo vaak wanhoop voelen na een belangrijke spirituele vooruitgang. Het ego voelt zich wanhopig vanwege deze “bedreiging” en projecteert deze wanhoop op onze denkgeest, terwijl het ons ervan probeert te overtuigen dat het onze wanhoop is, in plaats van de zijne.
Dat is de reden waarom het ego zo vasthoudend is in zijn pogingen ons te overtuigen van de werkelijkheid van de wereld. Het heeft de wereld nodig om zichzelf in stand te houden.
Deze les vraagt ons het bewijsmateriaal van het ego in twijfel te trekken en de Heilige Geest de Oordelaar te laten zijn van wat wij zijn en van alles wat met ons lijkt te gebeuren (zie 7:1, 8:1, 9:6). Wanneer we alles zelf proberen te beoordelen zullen we misleid worden door het ego en wordt de manier waarop we onszelf en de wereld zien de getuige van de werkelijkheid van het ego. Als we daarentegen onze eigen oordelen loslaten en het oordeel van de Heilige Geest aanvaarden, wordt Hij de getuige van onze schitterende schepping als Gods Zoon. Als we met Zijn ogen kijken zien we God in alles en iedereen.
De elfde alinea beschrijft hoe de Heilige Geest deze hervertaling van alles tot stand brengt. “Geef Hem jouw gedachten, en Hij zal ze teruggeven als wonderen” (14:1).
Vandaag wil ik mijn gedachten aan Hem geven. Ik wil ze niet voor Hem verbergen, noch proberen ze te veranderen voordat ik ze Hem heb laten zien. Ik vraag of Hij ermee wil werken, ze van lood wil omsmelten in goud. Dat is Zijn taak. Elke gedachte bevat een kern van waarheid, waaraan wij bedrog en illusies hebben toegevoegd. De Heilige Geest verwijdert het valse en legt de gouden kern van waarheid bloot. Hij valt onze gedachten niet aan, Hij zuivert ze. Hij toont ons “de liefde achter de haat, de bestendigheid in de verandering, het zuivere in de zonde” (11:3). Hij werkt met onze eigen gedachten en onthult zo het milde gelaat van Christus als ons eigen ware Zelf.
Oefeninstructies:
DOEL
Het bewijsmateriaal van het ego over de werkelijkheid van de wereld in twijfel trekken en luisteren naar het oordeel van de Heilige Geest over wat de wereld is.
OEFENING
Twee keer vijftien minuten, aan het begin en aan het einde van de dag.
Herhaal één keer langzaam het idee. Sla dan je denkgeest gade en observeer je gedachten. Geef elke gedachte die bij je opkomt aan de Heilige Geest en luister, als Hij haar in gezuiverde vorm teruggeeft. Hij neemt je gedachten en ontdoet ze van alle ego-elementen, zodat alleen het licht overblijft dat ze bevatten: de liefde, de vriendelijkheid, de zuivere intenties, je verlangen naar vrede en naar God (zie T5.IV.8:1-6).
Bijvoorbeeld: je geeft Hem de gedachte: “Ik heb te weinig tijd om deze klus te klaren”. De gezuiverde versie die je van Hem terugkrijgt zou kunnen zijn: “Ik wil dit goed doen voor degenen die erdoor worden beïnvloed”. Met andere woorden: we geven Hem “gemengde” gedachten – patronen van duisternis, verweven met draden van licht. Als Hij ze teruggeeft zijn er alleen nog die lichtdraden. Ze zijn zuiver licht en onthullen zo het licht in jou. Ze komen samen in een eenvoudige, volmaakte gedachte die iedereen zegent.
HERHALINGEN
Elk uur.
Herhaal het idee, dat in feite betekent dat je in alle dingen, zowel in de wereld als in je denkgeest, de interpretatie van de Heilige Geest ziet. Zo kun je alles zien als een weerklank van de Stem namens God. Dank de Heilige Geest voor de gezuiverde gedachten die Hij je geeft en vertrouw erop dat de wereld deze gedachten vreugdevol zal aanvaarden. In principe herhaal je dus elk uur in het kort de ochtenden avondoefening.
OPMERKING
Dit zuiveringsproces van je gedachten doet je denkgeest verrijzen en maakt deze dag tot jouw persoonlijk Paasfeest. Het is tevens een inhuldiging van jouw dienaarschap, dat bestaat uit het uitbreiden van je gezuiverde gedachten, die iedereen bevrijden van schuld en hen hun innerlijke gezondheid teruggeeft.