Les 12
(12 januari)
Ik voel onvrede omdat ik een betekenisloze wereld zie.
1. Dit idee is zo belangrijk omdat het de correctie inhoudt van een van de voornaamste vervormingen in je waarneming. Jij meent dat je vrede wordt verstoord door een angstaanjagende wereld, of een treurige wereld, of een gewelddadige wereld, of een waanzinnige wereld. Al deze eigenschappen schrijf je haar zelf toe. Op zichzelf is de wereld zonder betekenis.
2. Deze oefeningen doe je met je ogen open. Kijk om je heen, ditmaal heel langzaam. Probeer een tempo te vinden waarbij je blik in een rustig en redelijk regelmatig ritme van het een naar het ander glijdt. Laat de tijd tot je blik verder glijdt niet beduidend langer of korter worden, maar probeer liever doorlopend eenzelfde gelijkmatig tempo aan te houden. Wat je ziet, doet er niet toe. Dit leer je jezelf wanneer je alles waar je blik op rust evenveel aandacht en evenveel tijd geeft. Dit is een eerste stap om te leren aan alles evenveel waarde toe te kennen.
3. Zeg tegen jezelf, terwijl je rondkijkt:
Ik denk dat ik een beangstigende wereld zie, een gevaarlijke wereld, een vijandige wereld, een treurige wereld, een verdorven wereld, een krankzinnige wereld,
enzovoort, waarbij je elke beschrijvende term gebruikt die je maar te binnen schiet. Als er termen in je opkomen die eerder positief dan negatief lijken, neem die dan op. Je zou bijvoorbeeld aan ‘een goede wereld’ of ‘een bevredigende wereld’ kunnen denken. Komen zulke termen bij je op, gebruik ze dan samen met de rest. Je zult nu waarschijnlijk nog niet begrijpen waarom deze ‘aardige’ bijvoeglijke naamwoorden in deze oefeningen thuishoren, maar vergeet niet dat een ‘goede wereld’ ook een ‘slechte’, en een ‘bevredigende wereld’ ook een ‘onbevredigende’ veronderstelt. Alle termen die in je denkgeest opkomen, zijn als onderwerp voor de oefeningen van vandaag geschikt. Hun ogenschijnlijke kwaliteit doet er niet toe.
4. Zorg ervoor dat je de tijdsduur niet varieert bij de toepassing van het idee van vandaag op wat je plezierig en wat je onplezierig vindt. Voor het doel van deze oefeningen is daartussen geen verschil. Voeg aan het eind van de oefenperiode toe:
Maar ik voel onvrede omdat ik een betekenisloze wereld zie.
5. Wat geen betekenis heeft, is noch goed noch slecht. Waarom zou een betekenisloze wereld dan je vrede verstoren? Als je zou kunnen aanvaarden dat de wereld geen betekenis heeft en zou toelaten dat de waarheid er voor jou op geschreven wordt, zou dit je onbeschrijfelijk gelukkig maken. Maar omdát ze zonder betekenis is, voel jij je genoodzaakt erop te schrijven wat ze van jou moet zijn. En dat is wat jij erin ziet. En dat is wat in waarheid geen betekenis heeft. Onder jouw woorden staat het Woord van God geschreven. Nu roept de waarheid onvrede in je op, maar wanneer jouw woorden zijn uitgewist, zul je de Zijne zien. Dat is het uiteindelijke doel van deze oefeningen.
6. Het is genoeg om drie of vier keer te oefenen met het idee van vandaag. Bovendien moeten de oefenperioden de minuut niet overschrijden. Zelfs dat kun je nog te lang vinden. Houd met de oefeningen op zodra je een gevoel van spanning ervaart.
Toelichting:
Wat onze vrede verstoort is een onbeschreven blad, een doek zonder verf. We kunnen het niet laten om onze betekenis er op te schilderen en als we dat doen zien we angstaanjagende, treurige, gewelddadige of waanzinnige beelden (1:2). We zijn eenvoudigweg niet in staat de wereld te aanvaarden als betekenisloos en “toe [te] laten dat de waarheid er voor jou op geschreven wordt” (5:3). In plaats daarvan “voel jij je genoodzaakt erop te schrijven wat ze van jou moet zijn” (5:4). We kunnen God niet toestaan Zijn betekenis te geven aan de wereld en aan onszelf, wij willen onze eigen betekenis maken. Het resultaat is een verontrustend geheel.
Het idee, dat wat we als oorzaak van onze onvrede zien geen realiteit is (zie ook les 5) is bijzonder behulpzaam. Het kan wonderen verrichten in onze ervaringswereld.
De eerste keer dat dit tot me doordrong was na een teleurstellend gesprek met mijn vriendin, waarin duidelijk was geworden dat zij minder tijd met mij wilde doorbrengen dan ik met haar en dat zij ook andere interesses had. Ik voelde me afgewezen en gekleineerd, een tweederangs burger. Ik was boos omdat ze niet besefte hoe geweldig ik was en omdat ze me dwong mijn vrije avond in mijn eentje door te brengen. Ik voelde me doodongelukkig.
Maar plotseling kwam de gedachte bij me op: “Zij doet me dit niet aan, ik doe het mezelf aan!” Ik besefte dat het mijn keuze was om haar te zien als de reden van mijn onvrede. Maar het was de manier waarop ik over de situatie dacht die me ongelukkig maakte. Ik kon nog steeds gelukkig zijn als ik dat wilde.
Dat was een geweldige ontdekking! Eerlijk gezegd wist ik niet zeker of ik het wel leuk vond, maar mijn innerlijke stem bleef me voorhouder: “Dit is werkelijke vrijheid”!
Het was een belangrijk nieuw begin voor me.
Laat de wereld vandaag betekenisloos voor je zijn. Geef er niet te snel jouw betekenis aan. Laat alles gewoon zijn zoals het is en geef de Heilige Geest de kans om Zijn betekenis er op te schrijven.
Wanneer jouw woorden zijn uitgewist, zul je de Zijne zien. Dat is het uiteindelijke doel van deze oefeningen (5:8-9).
In het Tekstboek is een soortgelijke uitspraak te vinden:
Wanneer jouw vrede op enigerlei wijze wordt bedreigd of verstoord, zeg dan tegen jezelf: Ik ken van niets, ook hiervan niet, de betekenis. En dus weet ik niet hoe ik erop reageren moet. En ik zal wat ik in het verleden heb geleerd niet als lichtbaken gebruiken dat mij nu leiden zal.
Door deze weigering om te proberen jezelf te leren wat je niet weet [of jouw mening op een onbeschreven blad te schrijven], zal de Gids die God je gegeven heeft tot jou spreken. Hij zal Zijn rechtmatige plaats in je bewustzijn innemen zodra jij er afstand van doet en die aan Hem aanbiedt (T14.XI.6:6-11).
Oefeninstructies:
DOEL
Je realiseren dat je onvrede voelt omdat je instinctief aanvoelt dat de wereld inhoudsloos is, een onbeschreven blad. Dit roept bij het ego de angst op dat de waarheid erop zal worden geschreven. Deze les helpt je aanvaarden dat de wereld inderdaad een onbeschreven blad is, en uit te wissen wat jij er op hebt geschreven, zodat je kunt zien wat God er op heeft geschreven.
OEFENING
Drie of vier keer, gedurende een minuut of minder (stop zodra je spanning voelt).
- Kijk langzaam om je heen en richt je blik met regelmatige tussenpozen op diverse voorwerpen. Zeg, terwijl je dat doet: “Ik denk dat ik een beangstigende wereld zie, een gevaarlijke wereld, een vijandige wereld” enzovoort. Gebruik alle beschrijvende termen die bij je opkomen, ook positieve, omdat deze het bestaan van het tegenovergestelde inhouden. Ze beschrijven een wereld waarin het positieve en het negatieve strijden om de macht en dat is niet de wereld die God je wil laten zien.
- Voeg aan het einde van de oefenperiode toe: “Maar ik voel onvrede omdat ik een betekenisloze wereld zie”.
OPMERKING
De les van vandaag adviseert je om je blik met regelmatige tussenpozen op iets anders te richten. Door elk voorwerp dezelfde hoeveelheid tijd en aandacht te geven leer je jezelf dat alles wat je ziet even betekenisloos is. Dit is wat deze les je wil leren.