Les 108

(18 april)

Geven en ontvangen zijn in waarheid één.

1. Visie steunt op het idee van vandaag. Het licht bevindt zich daarin, want het verzoent alle schijnbare tegenstellingen. En wat is licht anders dan de uit vrede geboren oplossing van al je conflicten en verkeerde gedachten in één begrip dat volledig waar is? Zelfs dat zal verdwijnen, want de Gedachte erachter zal verschijnen om zijn plaats in te nemen. En nu ben je voor altijd in vrede, want de droom is dan voorbij.

 

2. Waarachtig licht dat ware visie mogelijk maakt is niet het licht dat de ogen van het lichaam zien. Het is een staat van denken, zo eenduidig geworden, dat duisternis totaal niet kan worden waargenomen. En zodoende wordt wat hetzelfde is, als één gezien, terwijl wat niet hetzelfde is, onopgemerkt blijft, omdat het er niet is.

 

3. Dit is het licht dat geen tegenstellingen toont, en visie, omdat ze genezen is, heeft de kracht tot genezen. Dit is het licht dat de vrede van jouw denkgeest overdraagt op andere denkgeesten, om die te delen en je erover te verheugen dat zij één zijn met jou en met zichzelf. Dit is het licht dat geneest omdat het enkelvoudige waarneming brengt, gebaseerd op één referentiekader, waaruit één betekenis voortkomt.

 

4. Hier worden zowel geven als ontvangen als verschillende aspecten van één Gedachte beschouwd, waarvan de waarheid niet afhangt van welke als eerste wordt gezien, noch welke op de tweede plaats lijkt te komen. Hier wordt begrepen dat beide tegelijk plaatsvinden, zodat de Gedachte volledig blijft. En in dit begrip ligt de grondslag waarop alle tegenstellingen worden verzoend, omdat ze worden waargenomen vanuit hetzelfde referentiekader dat deze Gedachte één maakt.

 

5. Eén gedachte, volledig één gemaakt, zal dienen om alle denken één te maken. Dit is hetzelfde als te zeggen dat één correctie toereikend is voor alle correcties of dat één broeder volledig vergeven, volstaat om alle denkgeesten verlossing te brengen. Want dit zijn slechts enkele bijzondere gevallen van één wet die voor elke vorm van leren geldt, mits die onder leiding staat van Degene die de waarheid kent.

 

6. Leren dat geven en ontvangen hetzelfde is, heeft een bijzonder nut omdat het zo gemakkelijk kan worden uitgeprobeerd en waar bevonden. En wanneer dit bijzondere geval bewezen heeft dat het altijd werkt, in elke omstandigheid waarin het wordt beproefd, kan de gedachte erachter worden veralgemeend naar andere gebieden van twijfel en dubbele visie. En van daaruit zal ze zich uitbreiden en uiteindelijk bij de ene Gedachte uitkomen die aan alle andere ten grondslag ligt.

 

7. Vandaag oefenen we met het bijzondere geval van geven en ontvangen. We zullen deze eenvoudige les in wat zonneklaar is gebruiken omdat het resultaten geeft die ons niet kunnen ontgaan. Geven is ontvangen. Vandaag zullen we proberen iedereen vrede aan te bieden, en zien hoe snel vrede naar ons terugkeert. Licht is vredigheid en in die vrede wordt visie ons gegeven en kunnen we zien.

 

8. Daarom beginnen we de oefenperioden met de instructie voor vandaag en zeggen:

 

Geven en ontvangen zijn in waarheid één.

Ik zal ontvangen wat ik nu geef.

 

Sluit dan je ogen en denk vijf minuten na over wat je iedereen zou willen aanreiken, zodat het ‘t jouwe wordt. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen:

 

Aan ieder bied ik stilte aan.

Aan ieder bied ik innerlijke vrede aan.

Aan ieder bied ik zachtmoedigheid aan.

 

9. Zeg elke zin langzaam en wacht dan even, terwijl je het geschenk verwacht te ontvangen dat jij gegeven hebt. En het zal tot je komen in de mate waarin jij het hebt gegeven. Je zult merken dat je exact hetzelfde terugontvangt, want dat is wat je hebt gevraagd. Het kan je ook helpen om te denken aan iemand aan wie jij je gaven geeft. Hij vertegenwoordigt de anderen en via hem geef je aan allen.

 

10. Onze heel eenvoudige les voor vandaag zal jou veel leren. Gevolg en oorzaak zullen van nu af aan veel beter worden begrepen en we zullen nu veel sneller vooruitgang boeken. Beschouw de oefeningen voor vandaag als rasse vorderingen in je leerproces, die nog sneller en zekerder worden gemaakt iedere keer dat je zegt: ‘Geven en ontvangen zijn in waarheid één.


Toelichting:

Het eerste deel van deze les beschrijft de staat van eenduidigheid, waarin alle tegenstellingen zijn opgelost “in één begrip dat volledig waar is”(1:3). Wanneer deze staat bereikt wordt zal zelfs dit begrip verdwijnen, omdat: “de Gedachte erachter zal verschijnen om zijn plaats in te nemen. En nu ben je voor altijd in vrede, want de droom is dan voorbij” (1:4-5).

 

Dit is de Hemel. Het bereiken van deze staat gaat verder dan het leerplan van Een cursus in wonderen. Maar het is ons uiteindelijke doel, een plaats waar waarneming en concepten verdwenen zijn en alleen kennis aanwezig is.

 

Het is een staat van denken, zo eenduidig geworden, dat duisternis totaal niet kan worden waargenomen (2:2).

 

Deze staat van zijn bevindt zich in ons. Het is het Christusbewustzijn, de bron van onze vrede en eenduidige waarneming. Dit is waar we een beroep op doen en ons op afstemmen, wat we naar ons toetrekken, totdat we het geworden zijn. Het is waar we altijd zijn en wat we eeuwig zijn, maar wat we zijn vergeten.

 

Een van de beste en nuttigste lessen die we kunnen leren terwijl we deze staat proberen te bereiken, is dat geven en ontvangen één en hetzelfde zijn. Zoals alle tegenstellingen zijn ze in werkelijkheid helemaal niet tegengesteld, ze zijn deel van een verenigd spectrum van de werkelijkheid. Geen van beide gaat vooraf aan het andere, beide vinden gelijktijdig plaats. Door concrete ervaringen met dit voorbeeld van het oplossen van tegenstellingen, kunnen we beginnen te leren hoe alle tegenstellingen met elkaar verzoend worden.

 

We kunnen hier meteen mee oefenen:

 

Ga rustig zitten en begin in gedachten iedereen vrede toe te wensen. Denk aan bepaalde personen en zeg in gedachten tegen hen: “ik bied jou stilte aan. Ik bied jou innerlijke vrede aan. Ik bied jou zachtmoedigheid aan” (8:6-8). Neem je lijst van vrienden en bekenden door, stuur in gedachten vrede naar hen allen en breidt dit tenslotte uit naar de hele wereld.

 

Als je dit doet zul je ontdekken dat je, als je anderen vrede aanbiedt, zelf vrede ervaart. We ontvangen dus letterlijk wat we geven. Op hetzelfde moment. Er zit geen tijd tussen, er is geen vertraging in het terugontvangen. Ons geven is dus daadwerkelijk ontvangen. Er vindt één handeling plaats en deze bevat beide elementen, want er zijn er geen twee maar één.

 

Het thema van deze les, dat oorzaak en gevolg in waarheid één zijn, brengt ons tot het besef dat onze aanval op een ander letterlijk een aanval op onszelf is en dat deze op hetzelfde ogenblik plaatsvindt. Wij denken lineair over oorzaak en gevolg: wat ik vandaag doe heeft morgen en in de toekomst gevolgen. Maar dat is een onjuist beeld. In feite is er in het geheel geen tijdsverloop. Mijn aanvalgedachte heeft nu, op dit moment, invloed op me; net zoals mijn vredegedachte mij onmiddellijk vredig maakt.

 

Gedachte en handeling zijn eveneens hetzelfde. Ik beïnvloed het universum onafgebroken met mijn ervaringen. In werkelijkheid is er niets buiten mijn denkgeest. Niets bestaat, behalve mijn gedachten. De wereld die ik zie is niets anders dan mijn gedachten die vorm hebben aangenomen. In werkelijkheid hebben ze mijn denkgeest nooit verlaten.


Oefeninstructies:

DOEL

Vrede schenken aan iedereen en voelen dat vrede naar je terugkeert. Hierdoor leren dat oorzaak en gevolg één zijn, dat geven (oorzaak) en ontvangen (gevolg) hetzelfde zijn.

 

OEFENING

De eerste vijf minuten van elk uur. Als dit niet mogelijk is, doe dan de alternatieve oefening (zie instructies bij les 93 en 94).

 

  • Zeg: “Geven en ontvangen zijn in waarheid één. Ik zal ontvangen wat ik nu geef”.
  • Sluit je ogen en biedt iedereen de innerlijke staat van zijn en de kwaliteiten aan die je zelf wilt ontvangen. Zeg bijvoorbeeld: “Ik bied iedereen vrede aan, ik bied iedereen mildheid aan”. “Zeg elke zin langzaam en wacht dan even, terwijl je het geschenk verwacht te ontvangen dat jij gegeven hebt” (9:1). Vertrouw erop dat je terug krijgt wat je geeft. Je kunt ook één persoon kiezen aan wie je je gaven schenkt, wetend dat je ze via hem aan iedereen geeft.

 

HERHALINGEN

Herhaal het idee zo vaak mogelijk, terwijl je je realiseert dat elke herhaling de vorderingen in je leerproces “sneller en zekerder” (10:3) maken.

 

OPMERKING

Beschouw de oefeningen voor vandaag als rasse vorderingen in je leerproces”(10:3), die je de natuur van oorzaak en gevolg onthullen en de snelheid van je leerproces verhogen.