Les 59 bis

(29 februari)

Schrikkeljaar:

De extra dag in een schrikkeljaar, 29 februari, biedt diverse mogelijkheden. Een daarvan is om gewoon door te gaan met de volgende les en dus een dag eerder klaar te zijn met het Werkboek, of om de laatste les (361-365) zes keer te doen in plaats van vijf keer. Omdat dit betekent dat vanaf de nu de lessen niet meer gelijk lopen met het kalenderjaar hebben wij daar niet voor gekozen.

 

Een andere mogelijkheid is het herhalen van de les van 28 februari (les 59) of die van 1 maart (les 60). Omdat dit toch al herhalingslessen zijn, kan dat nuttig zijn.

 

Verder zijn er nog drie andere mogelijkheden:

  1. Kies een favoriete les en doe deze op 29 februari.
  2. Sla een dag over en doe op 29 februari geen les.
  3. Gebruik deze dag om alle lessen van Herhaling I nog eens door te lezen.

 

Ik beveel de derde van deze drie mogelijkheden aan, maar uiteraard ben je volkomen vrij om een andere keuze te maken. De reden waarom ik aanbeveel Herhaling I nog eens in haar geheel door te nemen is, dat deze tien lessen samen een duidelijke, kernachtige en leesbare samenvatting geven van alle ideeën die de eerste vijftig lessen ons willen leren.

De Inleiding op deze Herhaling zegt:

 

We leggen nu de nadruk op de verbanden tussen de eerste vijftig ideeën die we behandeld hebben en op de samenhang van het denksysteem waarheen ze jou leiden (WdI.hI.In.6:4).

 

Wat kan ons méér inzicht geven in deze samenhang dan het lezen van de complete herhaling op één dag? De tekst beslaat twintig pagina’s, maar deze bevatten zoveel witruimte dat het bij elkaar niet veel meer dan tien pagina’s zijn. De complete herhaling kan in ongeveer dertig minuten gelezen worden. Ik heb deze tien lessen ooit ingesproken op een cassettebandje en dat nam slechts dertig minuten in beslag. Als je wilt kunt je dit ook eens proberen en de tekst inspreken op een geluidsdrager. Ik vond het meermaals beluisteren van deze opname, bijvoorbeeld als ik in de auto zat, een krachtig leermiddel.

 

Probeer op deze extra dag dus een half uur tijd uit te trekken voor het lezen van de gehele tekst. Als je een snelle lezer bent, kun je dat misschien zelfs twee of drie keer doen.

Mocht je hiervoor kiezen, dan is het belangrijk je te concentreren op de verbanden tussen de ideeën en de samenhang van het geheel.