Les 51

(20 februari)

"Terug naar het Begin"

 

Wat ik zie,
wat ik geloof te zien,
heeft geen betekenis.
Het is een spiegel,
maar niet van waarheid.

 

Ik heb alles wat mij omringt
de betekenis gegeven die ik denk dat het heeft.
Ik heb namen gegeven,
verhalen geweven,
maar wie heeft mij verteld
dat dit echt is?

 

Ik begrijp niets.
De handen waarmee ik reik,
de ogen waarmee ik tast,
de woorden die ik vorm —
zijn zij waar?

 

Deze gedachten die mij vertellen
hoe de wereld werkt,
zijn niet de eerste gedachten.
Er is een andere stem,
zacht, stil,
die wacht totdat ik luister.

 

Ik ben nooit werkelijk ver van huis,
al loop ik door mist en schaduw.
Het licht is er altijd.
Ik hoef slechts te zien.

 

 

De eerste vijf lessen van "Een Cursus in Wonderen" leggen de basis voor een nieuw perspectief op de werkelijkheid. Hier is hoe het gedicht verwijst naar deze lessen:

 

  1. "Niets wat ik in deze kamer, in deze straat, uit dit raam zie, betekent iets."

    • Dit idee haalt de betekenis weg die we automatisch aan dingen geven. In het gedicht wordt dit uitgedrukt met "Wat ik zie, wat ik geloof te zien, heeft geen betekenis."
  2. "Ik heb alles wat ik zie alle betekenis gegeven die het voor mij heeft."

    • Dit erkent dat wij zelf alles interpreteren, vaak op basis van oude overtuigingen. Het gedicht weerspiegelt dit in "Ik heb namen gegeven, verhalen geweven."
  3. "Ik begrijp niets van wat ik zie."

    • Onze interpretaties zijn niet per se de waarheid. Het gedicht stelt vragen: "Zijn zij waar?" en wijst erop dat ons begrip beperkt is.
  4. "Deze gedachten betekenen niets."

    • De gedachten waarmee we de wereld begrijpen zijn niet per se waar of fundamenteel. In het gedicht staat: "Deze gedachten die mij vertellen hoe de wereld werkt, zijn niet de eerste gedachten."
  5. "Ik voel nooit onvrede om de reden die ik denk."

    • Dit betekent dat onze emotionele reacties vaak gebaseerd zijn op illusies en misinterpretaties. Het gedicht eindigt met een verwijzing naar een diepere realiteit: "Het licht is er altijd. Ik hoef slechts te zien."

 

Commentaar

Dit gedicht vat de eerste vijf lessen samen door de lezer uit te nodigen om afstand te nemen van automatische interpretaties en ruimte te maken voor een nieuw begrip. Het laat de onzekerheid zien, maar ook de mogelijkheid van een diepere waarheid die altijd aanwezig is.

 

 

Les 51: "Herhaling van lessen 1-5"

 

Uitgebreide uitleg

Deze les markeert de eerste herhaling van eerdere lessen. De Cursus moedigt herhaling aan om de principes diep in onze denkgeest te verankeren. Dit is een kans om de lessen opnieuw te ervaren en ze toe te passen op je huidige levenservaringen.

 

Samenvatting van lessen 1-5

  1. Niets wat ik zie betekent iets. → Mijn waarneming is niet objectief, maar gekleurd door mijn denkgeest.

  2. Ik heb alles wat ik zie alle betekenis gegeven die het voor mij heeft. → Ik ben verantwoordelijk voor de interpretatie die ik geef aan de wereld.

  3. Ik begrijp niets van wat ik zie. → Mijn denkgeest vult alles in met overtuigingen die niet noodzakelijk de waarheid weerspiegelen.

  4. Deze gedachten betekenen niets. → Mijn gedachten zijn slechts voorbijgaande concepten en niet de absolute werkelijkheid.

  5. Ik voel nooit onvrede om de reden die ik denk. → Mijn gevoelens worden niet veroorzaakt door externe omstandigheden, maar door mijn eigen denkprocessen.

 

Praktische toepassing en oefening

  • Lees elke les aandachtig en herhaal de kernzinnen door de dag heen.

  • Denk na over hoe deze lessen van toepassing zijn op jouw huidige ervaringen.

  • Sta open voor nieuwe inzichten die kunnen voortkomen uit herhaling.

 

Meditatie & contemplatie

Sluit je ogen en laat de vijf lessen diep in je bewustzijn doordringen. Stel je voor dat elke les een deur opent naar een ruimer begrip van jezelf en de wereld. Hoe beïnvloeden deze inzichten jouw dagelijkse ervaring?